Pergetni….de milyen áron?

Pergetni….de milyen áron?
Eljött ismét az ősz, lassan érkezik a tél is. A fák lassan lehullajtják leveleiket. A kishalak is lassan eltűnnek a szemünk elől. Végre itt az ideje, hogy azok a pecások is pergetőbotot ragadjanak akik, csak ilyenkor vadásznak ragadozó halainkra. Én is ilyen „alkalmi” pergető pecás vagyok.

Fórumokon sok hozzászólást olvastam arról, hogy vajon ez a bot vagy orsó alkalmas-e pergetni? A fórumokon egyöntetűen az az álláspont, hogy inkább a neves cégek termékeivel, és ezek közül is a drágább dolgokat ajánlanak. Valószínűleg igazuk is van, de…. Szüksége van-e egy alkalmi pergetőnek ilyen drága holmikra? Ezenkívül nem mindenki teheti meg, hogy 20000 Ft vagy feletti összeget adjon egy botért vagy orsóért.

Én abba a csoportba tartozom, aki elvből nem vásárol ilyen drága holmikat. Nem azt mondom, hogy nem tudnám megvenni, mert ha nagyon szeretném akkor összespórolnám a rávalót. Azonban én is szerettem volna egy olyan botot és hozzá orsót, amivel már nem szenvedés pergetni. Nos, kis keresgélés után rátaláltam azokra az eszközökre, amelyek már nem olyan drágák, de jól használhatók.

Nézzük először a botot
Először volt egy Shimano Alivio pergető botom, de ez nem vált be. Habár még elfogadható áron volt, azonban ez a bot kicsit súlyos volt, ráadásul nem is igazán volt gerinces. Így ez a bot eladásra került. Árából vásároltam egy Nevis Legacy 270-es pálcát, ami 30-60 gr dobósúlyú. Ez a bot már IM10-es karbon anyagból épült, így könnyű, ugyanakkor gerinces is. Parafa nyele van, igen jó kidolgozású pálca. Azt gondolom, hogy ha valaki pergetőbotot szeretne vásárolni mindenképpen érdemes szemügyre venni. (én 6990 Ft-ért vettem)

Lássuk az orsót is… Két évig egy Shimano Alivio orsóval pergettem, igazából meg vagyok/voltam elégedve vele, de sikerült vásárolnom egy Energoteam Power Spin orsót, ami 10+1 csapágyas. Egyenletes futású, könnyen jár, fém dob és grafit pótdob jár hozzá. Ráadásul szinte folyamatosan akciós áron kínálja a forgalmazó. Fontos megjegyezni, hogy a méretezése nem igazán fedi a valóságot, a 40-es méret már hatalmas méretű (pergető bothoz), inkább pontyozásra alkalmas. A 30-as méretű azonban ideális méretű egy átlagos pergetőbothoz.

Bevallom, hogy habár garanciás az orsó, nem bírtam ki, hogy ne szedjem szét és lessem meg, hova is rejtették el a 10+1 csapágyat. Az orsó belseje nagyon korrekt, a hajtókar tengelyeknél hatalmas csapágyak vannak. A csiga természetesen bronz. A dobemelés tányérkerekes (ami mellesleg csapágyon nyugszik), amire azt szokták mondani, hogy nem tud szép zsinórprofilt „rakni” és nem való hozzá fonott zsinór. Nos ennek az orsónak nincs semmi gondja sem a monofil, sem a fonott zsinórral. Sőt!! A fonott zsinórt szebben rakta fel mint a monofilt.

Azért ezzel az orsóval sem találták fel a „spanyol viaszt”.
Nekem három negatív észrevételem van az orsóval kapcsolatban.

1, Az első és legfontosabb, hogy a fékje lehetne egy kicsit precízebb. A Shimano orsó után elég furcsa volt, pedig a kis Hyperloop/Alivio orsó sem a felső kategóriába sorolható. (Ez a horgászat közben engem nem igazán zavar, mert kikapcsolt visszaforgásgátlóval fárasztom a halat.)
2, Ezenkívül érdemes megnézni a csapágyakat is. Sajnos a hajtókarnál lévő csapágyak sem rendelkeznek porvédővel, pedig ott azért előnyösebb lett volna. Igaz így ki lehet mosni a csapágyat és újrazsírozni, de az már nem az igazi.
3, A legnagyobb figyelmetlenség a gyártótól a hajtókaron lelhető fel. Egyszerűen nem lehet rendesem behajtani, így a boton való szállítása sem egyszerű művelet, ha több bot is van nálunk.

Összegzésként elmondhatom, hogy a hiányosságoktól/hibáktól eltekintve nagyon jó kis összeállítás ez. A botról rosszat nem tudok mondani, könnyű, gerinces bot. Akár egész nap lehet vele dobálni, nem fog megterhelni. Az orsóval kapcsolatban azt kell mondani, hogy vannak hibái -a legfájóbb a normális hajtókar hiánya- de szerethető orsó. Azonban úgy gondolom egy-két csapágyról inkább lemondtam volna, egy normális hajtókarért cserébe. Nem vagyok híve a sok csapágynak, ezt is leginkább az ára miatt választottam. (És azt is elmondanám, hogy én nem találtam meg a 10 csapágyat, igaz nem bontottam atomjaira.-Azért sejtem hol lehetnek a hiányzó csapágyak.. :-))

Ha valaki olcsó, de jó párost keres, akkor érdemes „megtapogatni” őket… (együtt 13000 Ft-ba kerültek, szerintem ez igen baráti ár)

Észrevétel az írásra

Örök vita pergető körökben, hogy mi legyen drágább: az orsó vagy a bot. Én nagyjából egy árfekvésűre szavaznék. Fonott zsinóros pergetésnél a drágább orsó a jó döntés, hisz a „0” zsinórnyúlás miatt az orsó fékrendszerének kell csillapítani a hirtelen fellépő erőhatásokat.

Érdekes még megjegyezni, hogy a 1. képen látható dobemelő rendszer (spiáterből készült kulisszakerekes) ma már olyan precízen van elkészítve, hogy hasonlóan szép zsinórprofilt eredményez mint a drágább „végtelen csigatengelyes” (Aero) dobemelésű orsók, de fele áron.

A csapágyazásról
Egy minőségi anyagokból készült orsóba ennyi elég:

– tányérkerék mindkét oldalára egy-egy
– csésze nyakára egy
– esetleg zsinórvezető görgőhöz egy

Legyen itt példa a legendás Abu C sorozata. (1 golyós csapágy, a többi sikló)

Mondjuk, nem értem az „Energoteam Power Spin” orsóba minek, 10+1 csapágy.
Mivel: 1 db. minőségi Koyo csapágy 1500 Ft.
Tehát milyen csapágyak vannak benne ilyen áron ?