Amur horgászat – kenyérrel, vízközt

Elöljáróban, a módszer sikerességéhez egy-két dolog szükségeltetik.

1. Amurok legyenek az aktuális horgászvízben.
2. Viszonylag csendesebb, nyugodtabb partszakasz, ahol szívesebben tartózkodhatnak az Amurok.
3. Legalább 2-5 nap türelem (a kenyeres szoktató etetés miatt).
4. Kevés kacsa vagy hattyú, mert a későbbiekben sok bosszúságot okoznak, de csak minket zavarnak a halakat nem.
5. Nyár és jó idő. (minimum 22-30 fok körüli víz hőmérséklet)
6. A módszer állóvizeken működik. (Tavak, holtágak, csatornák)

Tehát, megjött a jó idő (júniustól-szeptemberig) és lehetőségünk nyílik a kiválasztott horgász vizünkre nap, mint nap kilátogatni. Válasszunk egy nyugodt partszakaszt, az sem baj ha a többiek nem látják mit csinálunk. Horgásszunk csak nyugodtan a megszokott módszerünkkel, de közben az otthonról hozott kenyeret kezdjük el szórni. Az sem baj ha már otthon felszeleteltük, etetésnek naponta 1-2 kg. elégnek bizonyult. Szükség esetén a száraz kenyér is megfelelő. Ne csüggedjünk, ha a kenyér darabokat a szél beljebb sodorja, a lényeg, hogy felkeltsük az Amurok érdeklődését. A kacsák is szeretik a kenyeret, etetésünkre hamar megjelennek, így gyakran többet kell etetnünk, hogy a halaknak is maradjon. A pontyok is kedvelik a kenyeret, így a későbbi horgászat során őket is zsákmányul ejthetjük. A legjobb etetési idő, a nagy kánikulák naplemente környéki időpontjára tehetők. Ilyenkor, az óvatosabb, tapasztaltabb Amurok is feljönnek a kenyérért.

Tételezzük fel, hogy minden ideálisra sikeredett, az Amurok rászoktak a könnyen megszerezhető kenyerekre, és mi sem abajgattuk őket, így nyugodt nyári délutánokon akár a part mentén is felveszik a kenyeret. Szerelékünk nem túl bonyolult : botunk 4 m körüli erős match vagy tele match, zsinórunk 20-22-es. Kétpontos úszót használjunk (kb. 5 gr.) kissé alásúlyozva egy-két söréttel (2-3 gr.), az eresztékünk 30 cm. Horgunk 1-2-es méretű, forgóra, előkére nincs szükség. Csalink friss kenyérbél, a héj nem jó, mert felúszik a víz színére. Nem vízfelszínen fogunk horgászni, mert vízközt (30-40 cm) sokkal bátrabban kapnak a halak.

Szerelékünk lelke a horogszárára stabilan rányomott kockacukor méretű kenyérbél, melyet dobás előtt a vízbe mártunk, ezzel a kenyér által felszívott kis plusz vízzel, már jól tudunk dobni, akár – 20 méterre, és az alul súlyozott úszónk is így válik érzékennyé. A horoghegy kilóghat a kenyérből, nem okoz problémát. Felvetődik a kérdés miért nem távdobó waggler úszót használunk, hiszen sokkal messzebbre lehet vele bejuttatni a csalit – kipróbáltam sajnos a waggler nem jó, – a kétpontos folyóvízi modell teste kevésbé irritálja a halakat, mint a mély merülésű, nagytestű waggler.

Kezdődhet a horgászat, – legjobb a szélmentes, tikkasztó nyári kora este.Elkezdjük dobálni 10-15 méterre a kenyérszeleteket, barátaink általában már 5-15 perc múlva megjelennek, sokszor pontyok társaságában. Felcsalizott szerelékünket megpróbáljuk a legpezsgőbb kenyérszeleten túldobni, majd óvatosan melléhúzni, a kapás pillanatokon belül várható. Az első lehúzásra még nem érdemes odacsapni, sokszor visszaengedi az Amur, de ha háromig beszámoltunk és nem jön fel az úszó, mehet a bevágás. A horog 10-ből 9-szer a felső szájszélben van.

Idővel mindenki kikísérletezheti az ideális méretű és formájú horogtípust. Én legjobban az erős húsú, kerek öblű, fekete, 2-es méretű Owner horgokat kedvelem, de más típus is jó lehet, csak tartsa a kenyeret és ne hajoljon ki egy 10 kilós haltól sem. A módszer hatékonyságáról csak annyit, 5-7 Amurt fogtam esténként, plusz 1-2 ponty is becsúszott, az esti órákban. Természetesen ennek a Kánaánnak is vége szakad egyszer, hiszen a visszaengedett halak egyre óvatosabbak lettek, beljebb húzodtak, óvatoskodtak. Javaslom, ha pár hét alatt ki szórakoztunk magunkat, és a kapások is csökkentek, akkor pihentessük egy hetet a vizet, majd újra kezdjük a horgászatot. Halaink memóriája rövidtávú, így újból kifoghatjuk őket.

Ehhez a horgász módszerhez csend kell, a műfaj nem kifejezetten társas játék, tehát macska módjára dolgozunk, csendben, még a vízre vetődő árnyékunkra is figyelünk, amennyiben mások is kifigyelték módszerünk és hasonló módszerrel horgásznak a közelünkben, hamar vége lesz a szórakozásunknak, mert vagy elviszik a kifogott halakat, vagy lármásak és elzavarják az Amurokat.